Rabu, 12 September 2012

Hampir Tertipu

Entri kali bukan untuk memburukkan  sesorang dan menutup periuk nasi cuma dijadikan iktibar buat semua kaki pancing untuk membuat trip ketempat yang tidak biasa dikunjungi seharusnya diselidiki terlebih dahulu melalu kawan-kawan. bukan semua orang tengah begini!!!..Di sini aku kongsi pengalaman berurusan dengan dengan orang tengah yg lidah bercabang mengambil kesempatan terhadap orang lain.

Tahun lepas aku ingin memancing laut dalam suatu tempat.. Setelah perancangan dibuat bersama rakan, aku cuba berurusan dengan tekong kapal. akhirnya aku berjaya menghubungi tekong melalu seorang rakan yang mengajar disana dan merangkap guru kepada anak kepada tekong. Setelah urusan berbincang harga sewa maka ditetap sebanyak 500 ringgit untuk satu hari satu malam. selang beberapa hari ada seorang guru merangkap orang tengah dari menelefon aku dan perbualan seperti berikut:

orang tengah :  adakah kamu yang menelefon booking kapal akan turun disana.
aku:   Ya..
orang tengah: cikgu, kamu tidak biasakan disana laut dalam kan? jadi saya ikut kamu pasal kamunda biasa, jadi cikgu kamu berapa orang semua,. memeng semua kaki pancing ka?
ak: 2 orang semua. dan sangup turun biarpun 2 orang.
orang tengah : kamu tahu berapa sewa kapal?
aku: 500 ratus sewa kapal satu hari satu malam
orang tengah : bukan 500 satu kapal cikgu tapi 500 untuk satu kepala
aku: ingatkan 500 satu kapal. pasal baru saja saya saya minta kawan urus kapal disana
orang tengah : tidak, itu bukan harga satu kapal itu harga satu kepala..
aku: beginilah cikgu nanti saya bincang semula dengan sya dulu macamna sanggup ke tidak mahu 500 satu kepala. saya tiada masalah.
orang tengah: nanti ape kamu telefon balik a!
aku: terima kasih cikgu
orang tengah : ba! sama-sama.

Fikir aku, macam mana dia ni dapat nombor fon aku,..pada malam itu juga aku mengutarakan hal ini kepada kawan- kawan yang pernah ke sana ..kawan  aku cakap skau cakap baik tak payah la klu kat situ. penipu saja. cakap mahu bawa pergi pulau tapi berlabuh kapal di pulau tapi muara sungai saja. cakap mahu gerak awal kami pergi awal dari bertolak tapi diorang sana cakap kami yang lewat.. berapa kali dah aku kena dengan diorang. bagi aku bukan kami dari marudu sahaja yang ditipu kedengaran ramai pemancing2 ditipu oleh tengah.

pada hari minggu berikutnya kawan aku yang mengajar diasana aku menasihatkan akuu juga supaya jangan pergi jika ada orang tengah.kerana kamu yang sewa dia sebenarnya dan makan diatas angin sewa kapal. lagipun kapal tu ada bot kecil dan  dia satu orang dapat naik bot tersebut untuk menunda sekitar lokasi kapal berlabuh.

Alhamdulillah kerana aku tak jadi pergi dan selamat duit poket dari ditipu hidup-hidup. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan