Ahad, 8 April 2012

POKSU DAN MENGEKET



Berbekal set pancing secondhand yang dibeli daripada Saharil…  Rod Xpuyu 7-16LBS dan Reel Alpha Spin 2ooo. Tali sahaja yang dibelinya yang beli baru iaitu  tangsi nelayan  20 Lb 5O sen .. 
walaupun tiada lure (gewang). Beliau nekad untuk mengikut aku dan matsah pergi casting. Dia memilih  untuk memancing teknik bottom. Tapi aku meminjamkan  lure bakau aku redhead yang memang  tidak pernah ada mangsa tersangkut.


Setelah mengambil tempat masing2, kami mula mengilat. Balingan aku tidak bersambut begitulah  juga dengan matsah. Dalam masa 20 minit, langsung, tiada teguran  atau rabut dari si mengeket… kami cuba memandang kea rah paksu dan ketika itu juga gewang bakau yg di gunakannya disambut dengan rentapan kasar dihujung tebing… dengan wajah terkejut ,  secepat kilat  beliau  mengarau untuk mendarat ikan tersebut .. muka kelihatan pucat dan mulut tak dapat bercakap dek terkejut dengan rentapan mengeket (siakap merah atau mangrove jack) … akhirnya si mengeket berjaya didaratkan. Begitu lama barulah ucapan alhamdulliah terpacul keluar dari mulut beliau kerana baru pertama kali menaikan mengeket dalam hidup dengan berat 1 kg… tahniah poksu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan