Sabtu, 7 April 2012

MANCING DAN SANTAI DENGAN KELUARGA


Aktiviti bersama keluarga lebih tertumpu pada musim cuti sekolah. Maklum aku diperantauan jauh nun di Sabah. Bila cuti sekolah akhir sahaja aktiviti lebih kepada mancing bersama si isteri dan adik beradik ..  banyak tempat disekitar kampung halaman kami  keluar memancing, sungguh seronok bila dapat bersama keluarga teutamanya adik-adik aku. Lama tak jumpa memanglah rindu. Selalu keluar beramai satu kepuasan bagi aku. Biarpun tidak dapat ikan tapi kegembiraan bersama yang penting sekali. Ditambah pula dengan kehadiran banjir yang tidak asing lagi dalam hidup aku selaku anak jati Rantau Panjang.

Setiap  tahun aktiviti menangkap ikan merupakan acara wajib bagi kami adik beradik walaupun keluarga   tak makan  ikan sungai.. yang makan pun aku sorang je itu pun hanya ikan kecil sahaja. Tidak kira ibu marah  kerana tidak tahan bau hanyir, kami tidak peduli semua..hehe…siapa yang dapat ikan, dialah kena siang sendiri… 

Bila sahaja aku dirumah ramai sedara mara/ sepupu nak join aku..maklumlah asal ada kat  umah tiada kerja lain selain mancing..  banyak memori dan kenangan  indah terukir di saat  ini…
 
                                           Adik aku si Hakim sedang mengilat haruan 






     inilah hotel 5 bintang merangkap kenderaan kami ketika keluar mancing sekitar kampung..hehe..


 boleh tahan saiz haruan disini,


     panjangnya.. berat xtau berapa kg tak timbang.


    sian isteri kena ikut suami keluar mancing


kalu rajin mengilat dapat gak hasilnya


sampai masuk dalam adik aku ni mengilat haruan


si Fawwaz, sepupu cilik suka ikut aku keluar mancing.. 


    adik Bongsu aku, Muiz dengan hasil pancing kaedah bottom bom jaring


  mana ikannya. tak nampak pun..hehe


Semua gambar-gambar dirakam pada cuti sekolah akhir 2011. InsyaAllah tahun ini jika tiada halangan acara ini akan diteruskan bagi mengeratkan hubungan silaturrahim keluarga saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan